بررسی راین R3: مشخصات فنی، آپشن‌ها و ارزش خرید

شرکت خودروسازان راین پس از چند سال عدم فعالیت، در سال ۱۴۰۱ با راین R3 به بازار ایران بازگشت.

شرکت خودروسازان راین پس از چند سال عدم فعالیت، در سال ۱۴۰۱ با راین R3 به بازار ایران بازگشت. در این مطلب از دیجی ماشین مشخصات فنی، آپشن‌ها و ارزش خرید این مدل که ترکیبی از هاچ‌بک، کراس‌اوور و استیشن است را بررسی می‌کنیم.

راین R3 در اصل همان چانگان CX20 است که از سال 2010 تا 201۶ توسط برند چانگان عرضه می‌شد، اما پس از آن چانگان امتیاز CX20 را به خودروساز چینی لارک  فروخت و نام آن به لارک Q1 تغییر کرد. شرکت خودروسازان راین نیز لارک Q1 را با نام راین R3 روی خط مونتاژ خود آورد.

نگاهی به سابقه خودروسازان راین

شرکت خودروسازان راین، یکی از شرکت‌های خصوصی تولید اتومبیل در ایران است که فعالیت خود را از دهه 1380 خورشیدی در کرمان آغاز کرد. دهه 1380 خورشیدی، دورانی طلایی برای این شرکت بود. خودروسازان راین توانست از طریق همکاری شرکت بالادستی خود یعنی کرمان خودرو با هیوندای، دو مدل هیوندای ورنا و هیوندای آوانته (الانترا) را در ایران مونتاژ کند. روند موفق خودروسازان راین تا پایان دهه 1380 و زمان اعمال تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی ایران ادامه یافت.

راین R3

با وجود عملکرد مناسب خودروسازان راین تا ابتدای دهه 1390، تحریم‌ها به شدت این شرکت را تحت فشار قرار دادند. خودروسازان راین طی دهه 1390 سعی کرد با عرضه محصولاتی همچون وولکس C30‌ و ولا V5 (که در آینده راین V5 نام گرفت) بار دیگر به بازار بازگردد اما در انجام این کار ناموفق بود. این شرکت پس از چندسال عدم حضور در بازار، بار دیگر با محصول جدید خود یعنی راین R3 به حوزه خودروسازی بازگشته است. در این مطلب نیز به بررسی راین R3 خواهیم پرداخت که یک هاچ‌بک‌کراس چینی به حساب می‌آید.

طراحی راین R3

طراحی راینR3  را باید با معیارهای اولین سال عرضه آن یعنی 2010 مقایسه کرد. بنابراین راین R3 با چراغ‌های بزرگ و سپر جلوی عضلانی، آینه‌های جانبی اسپرت روی درب و خطوط طراحی شکسته سپر عقب نمره قابل قبولی در این بخش کسب می‌کند، اما طراحی آن با توجه به استانداردهای کنونی جذابیت چندانی ندارد و کاملاً معمولی به نظر می‌رسد.

راین R3

در کابین راین R3 هم شاهد داشبوردی با طراحی بسیار ساده و قدیمی هستیم که فقط تزئینات نقره‌ای و وجود کلاستر در سه قاب دایره‌ای مجزا کمی از یکنواختی آن را کاسته است.

مشخصات فنی راین R3

راین R3 به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک مجهز است. این پیشرانه توان 88 اسب بخار و گشتاور 11۶ نیوتن‌متر را به محور جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی راین R3 برابر با ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن 1۶0 کیلومتر بر ساعت است.

جدول مشخصات فنی:

نوع موتور 1.3 لیتری تنفس طبیعی چهارسیلندر
حداکثر قدرت 90 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 116 نیوتن متر در 4600 دور در دقیقه
جعبه دنده چهار سرعته خودکار
حداکثر سرعت 160 کیلومتربرساعت
مصرف سوخت 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 41 لیتر
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
سایز لاستیک‌ها 185/55R15

آپشن‌های راین  R3

در لیست امکانات راین R3 شاهد مواردی از جمله سانروف، سیستم چندرسانه‌ای با نمایشگر 9 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع دستی، چراغ روز، مه‌شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی، سنسور فشار باد تایرها، کنترل پایداری الکترونیکی و 2 کیسه هوا هستیم که برای یک خودروی مقرون به صرفه قابل قبول است.

جمع‌بندی

راین R3 به عنوان یک خودروی اقتصادی کم‌مصرف و دارای امکانات قابل قبول، گزینه مناسبی برای خرید به نظر می‌رسد، اما نکاتی از جمله طراحی ظاهری قدیمی و شبکه خدمات پس از فروش محدود شرکت سازنده ممکن است منجر به صرف‌نظر بسیاری از مشتریان از خرید این مدل شود. قیمت کنونی راین آر 3 در محدوده ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قرار دارد و از نظر قیمتی پژو 207 یا رنو ساندرو کارکرده رقبای مستقیم آن محسوب می‌شوند.

چانگان CX20

خودروسازان راین برای موفقیت راین R3 در بازار باید ابتدا بازاریابی و شبکه خدمات پس از فروش خودش را بهبود ببخشد. سپس شرایط فروش اقساطی را برای این مدل کمتر شناخته‌شده در نظر بگیرد. در حال حاضر قیمت راین R3‌ از سوی شرکت سازنده 579 میلیون تومان اعلام شده است. این خودرو در بازار 585 میلیون تومان قیمت دارد. البته این قیمت‌ها مربوط به سال 1402 هستند و انتظار افزایش بهای هاچ‌بک راین را در سال جدید باید داشته باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا