نگاهی به مک لارن W1، قدرتمندترین خودرو جاده‌ای برند بریتانیایی

مک لارن W1 از یک موتور توربوشارژر دوقلوی جدید ۴ لیتری V-8 با کمک باتری استفاده می‌کند.

در سال 1992، مک لارن F1 چارچوبی را برای همه هایپرکارها ایجاد کرد. سپس در سال 2012، مک لارن با اولین هایپرکار هیبریدی خود یعنی P1، صنعت خودروسازی را متحول کرد. اکنون، بیش از 30 سال پس از عرضه F1، مک لارن با قوی‌ترین خودروی جاده‌ای تاریخ خودش دوباره این بخش از بازار را دگرگون می‌کند. در مطلب امروز از دیجی ماشین با با مک لارن W1 آشنا می‌شویم.

موتور جدید مک لارن W1

مک لارن W1 از یک موتور توربوشارژر دوقلوی جدید ۴ لیتری V-8 با کمک باتری استفاده می‌کند. این پیشرانه توان ۱۲۵۸ اسب بخار و گشتاور 988 پوند فوت تولید می‌کند، که شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت ۲.۷ ثانیه و حداکثر سرعت محدودشده الکترونیکی ۲۱۷ مایل در ساعت مشابه P1 را فراهم می‌کند.

اما اعداد و ارقام با وجود چشمگیر بودن تنها بخشی از ماجرا را بازگو می‌کنند.

موتور جدید با نام MPH-8 کاملاً از نو ساخته شده است. این موتور توان ۹۱۶ اسب بخار تولید می‌کند و با خروجی 230 اسب بخار در هر لیتر، بالاترین توان بین موتورهای ساخت مک لارن را دارد. بلوک سبک وزن، سوپاپ محکم و سوراخ‌های سیلندر با پوشش پلاسما حداکثر دور موتور 9200 دور در دقیقه را فراهم می‌کنند، در حالی که توربوشارژرهای توئین اسکرول در ۲۵۰۰ دور در دقیقه وارد عمل می‌شوند.

مک لارن W1

V-8 جدید توسط یک E-Module شامل یک موتور الکتریکی شار شعاعی، یک واحد کنترل موتور و یک بسته باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌شود. این سیستم ۳۴۲ اسب بخار به خروجی موتور اضافه می‌کند و برد حرکتی برقی ۱.۶ مایل را برای مک لارن W1 به ارمغان می‌آورد.

به طور شگفت‌انگیزی، E-Module جدید مک لارن تنها ۴۴ پوند وزن دارد. وزن کل اجزای هیبریدی این خودرو نسبت به P1 تقریبا ۸۸ پوند کاهش یافته است. مک لارن W1 تنها ۳۰۸۴ پوند وزن دارد، که فقط 9 پوند سنگین‌تر از P1 است.

توان و گشتاور توسط یک دیفرانسیل الکترونیکی به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود و این مدل به گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با دنده عقب الکترونیکی نیز مجهز است.

طراحی

طراحی W1 پیرامون شاسی مونوکوک جدید مک لارن به نام آئروسل (Aerocell) انجام شده است، که موقعیت ثابت صندلی را با تنظیمات فرمان و پدال و درهای آنهدرال (Anhedral) جدید ترکیب می‌کند. چیدمان صندلی یکپارچه آئروسل به مک لارن کمک کرد تا ۲.۸ اینچ در فاصله بین دو محور صرفه‌جویی کند، در حالی که درهای آنهدرال جریان هوا روی گلگیرهای جلو را بهبود می‌بخشند.

مک لارن بیش از ۵۰۰۰ نقطه از W1 را طی بیش از ۳۵۰ ساعت در تونل باد آزمایش کرد تا مطمئن شود که این آیرودینامیک‌ترین ابرخودروی تاریخ این شرکت است.

کابین خودرو

W1 دارای بال عقب Active Long Tail الهام گرفته شده از F1 GTR 1997 است که درگ را بهبود می‌بخشد و داو‌ن‌فورس را افزایش می‌دهد. مک لارن می‌گوید این خودرو دارای «قابلیت‌های تغییر شکل» است. یک منحرف‌کننده جریان هوا روی سقف (برای اولین بار در یک مک لارن جاده‌ای) هوای تازه را به سمت موتور می‌فرستد، در حالی که بال‌های فعال جلو و عقب در حالتRace  به تولید نیروی رو به پایین 772 و ۱۴۳۳ پوند کمک می‌کنند. W1 دارای داون‌فورس ۲۲۰۵ پوند است.

حالت مسابقه‌ای

در حالت Race ارتفاع خودرو ۱.۵ اینچ در جلو و ۰.۷ اینچ در عقب کاهش می‌یابد، در حالی که اسپویلر عقب با فعال شدن تا ۱۱.۸ اینچ گسترش می‌یابد. این اسپویلر همچنین در زمان توقف شدید به عنوان ترمز بادی عمل می‌کند.

در زیر بدنه، کنترل شاسی فعال مسابقه‌ای (Race Active Chassis Control III) جدید مک لارن قرار دارد که در سه حالت مختلف Comfort، Sport و Race قابل تنظیم است. کالیپرهای شش پیستونه در جلو و کالیپرهای چهار پیستونه در عقب با دیسک‌های سرامیکی کربنی به کاهش سرعت W1 کمک می‌کنند. مک لارن W1 با سرعت ۶۲ مایل در ساعت در فاصله ۹۵ فوت متوقف می‌شود. از سرعت ۱۲۴ مایل در ساعت تا توقف کامل این خودرو فقط 328 فوت طول می‌کشد.

قیمت مک لارن W1 چقدر است؟

W1 به لاستیک‌های پیرلی P زیرو تروفئو RS با ابعاد ۳۵/۲۶۵ در جلو و ۳۰/۳۳۵ در عقب مجهز است. مک لارن همچنین تایرهای P Zero R را برای استفاده در جاده و تایرهای Pirelli P Zero Winter 2 را به مشتریان ارائه می‌دهد.

مک لارن W1

در کابین یک نمایشگر لمسی 8 اینچی سازگار با اپل کارپلی و اندروید اتو و همچنین اتصالات USB-A و USB-C وجود دارد. یک قفسه کوچک پشت صندلی‌ها تا ۴.۱ فوت مکعب فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهد.

قیمت مک لارن W1 چقدر است؟ ۲.۱ میلیون دلار ناقابل. مک لارن تنها ۳۹۹ نسخه از W1 را خواهد ساخت و مطابق انتظار، تمام آن‌ها پیش از این ثبت سفارش شده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا